Sidor

måndag 8 april 2013

Bruten fot

Min vänstra fot, 2013-04-08
Jag är på St Göran. Jag har gått med bruten fot sedan i fredags, ovetande. Imorse gick jag till vårdcentralen bara för säkerhets skull.
-Vi röntgar för säkerhets skull, säger doktorn.

 När jag kommer tillbaka från röntgen och träffar doktorn igen så säger han;
- Grattis du har brutit foten-
- Aha en spricka eller så?" frågar jag.
- Nej, lite värre än så. Det är av och en bit sitter löst skiljt från benet.

Undrar är jag stålkvinna som står ut med smärta eller är det ett skämt? Tyvärr så är det inget skämt...

Vårdcentralen beställer en sjuktaxi till St:Görans akutmottagning:

En ung doktor traskar in skakar hand och säger:
- Jag tror du och jag är färdiga med varandra. - Va? säger jag och ser väldigt frågande ut.

Då förklarar han att jag brutit 5:e benet 5-7 mm och att det är ligger fel ca 4 mm och att det också ligger en lös benfragment i området, men att öppna och operera för att lägga rätt, skulle innebära fler risker än att bara låta det läka ihop. Han vill inte heller gipsa, utan jag ska bara bära en ordentlig sko. Typ en pjäxa. Jag har ingen pjäxa?!Hur som helst så får jag under inga omständigheter ha högklackat på fyra veckor och inte gå på framfoten, hellre hälen.


-Vila och ta det lugnt nu, säger doktorn. Jag kan garanterat att du kommer att kunna ta fler glädjeskutt fram i vår med högklackat, tillägger han och blinkar. Innan vi säger hejdå till varandra ber jag om en bild på foten och då skickar han den här bilden till mig i mobilen, se bild ovan.