Sidor

tisdag 15 september 2015

Accra- tisdag- hemresedag!

Idag ska jag resa hem, ensam. Moses stannar sju veckor till. Känns trist att äventyret slutar redan, men jag är ganska dålig i magen så det är väl bäst att få komma hem igen till det normala.
Dagen började med att jag och Moses åkte till Mövenpick hotell inne i staden för att vi fått veta av vårt hotell att de sålde de fina afrikanska kvinnostatyerna som jag sett i restaurangen på vårt hotell i Mövenpick hotels shoppingdel.
Mövenpick var stort som en galleria och verkligen föetagsanpassat. Noll mysighetskänsla. Hur som helst så hittade vi til boutiqen och vet ni vad en staty kostade? Förstår att det är svårt att gissa. Jag gissade att de skulle kosta minst 500 SEK styck. Men de kostade 7500 SEK styck! Fina var de hur som helst, men något köp blir det inte.

Därefter åkte vi till Moses mamma och bröder igen och tog farväl. Moses bror som är född efter honom, följde med oss till Art Center och hjälpte oss att pruta på den där fina tavlan jag sett i rosa med tre damer. Det blev totalt tre tavlor som jag köpte varav en som jag fick i gåva av Moses familj. Så nöjd och jätteglad är jag!

Sedan åkte vi tillbaka till hotellet och hämtade vår packning. Moses bror tog en av Moses väskor och åkte iväg med den till sitt hus där Moses ska bo resten av tiden. Fast egentligen är ju tvärtom. Det är Moses hus som Moses bror får bo i, eftersom Moses numera bor i Sverige.

Jag och Moses checkade ut och Moses  följde mig till flygplatsen. Allt gick bra. Nu sitter jag och väntar på flygplatsen och hoppad att jag kommer hem välbehållen imorgon till Stockholm Arlanda, där mamma och pappa kommer och möter mig. Hejdå Afrika och Ghana.
Det var fantastisk att hälsa på!


Foto: Blev så förtjust i dessa skulpturer på hotellet. Fick veta att de är köpta på hotell Mövenpicks shoppingcenter. Vi åkte dit, hittade dem men olala, kostade 7000 SEK per styck. Alldeles för mycket!





Foto: Ingången till hotell Mövenpicks shoppingcenter på Mövenpick Ambassador Hotel Accra.




Foto: En höna och en kyckling hemma hos Moses familj.



Foto: Abdulai, näst äldsta bror efter Moses
 följer med oss till Artcenter.



Foto: Ingången till Accra Art Centre. En stor marknadsplats där man kan köpa konst, kläder, smycken, väskor, skor, sk. African Fashion and Art.





Foto: Afrikansk kvinna med bebis på ryggen precis utanför  Accra Art Centre.





Foto: Moses ordnar en taxi som ska ta oss tillbaka till hotellet.