Sidor

fredag 15 september 2017

Mer om evangeliet och Guds nåd

Jag läser en artikel i en tidning från Etal Evangelium från 2014 som jag sparat. Den är skriven av Peter Ljunggren. Artikeln är lång men jag skulle vilja dela huvudbudskapet från varje stycke med dig.

"Många uppfattar den kristna tron som orelevant. Kristen tro är motsagd och kritiserad.  Vi som är kristna och hoppas på väckelse, befinner oss i en utförsbacke av moraliskt förfall.
Predikanter ondgör sig över den andliga situationen och kommer med en lista på "steg" eller "nycklar" som alla kan summeras på följande sätt: Sluta med det som är synd och fel och börja göra det som är rätt och gudfruktigt. Stoppa samkönade äktenskap, abort och avkristning i samhället. Låt oss återvända till den tid då vår nation var gudfruktig får vi höra. Ett problem bara. "Sluta göra fel- börja göra rätt" är en humanistisk strävan som berövar evangeliet dess kraft. Idén att rättfärdighet kommer av att göra det rätta är inte bara fel; Jesaja från Gamla Testamentet kallade det tänkandet för smutsigt.

Kristna är överens om att vi är frälsta av nåd, men efter att någon tagit emot Kristus menar många att ett sant kristet liv uppnås genom självdisciplin. Är det så? Vad säger bibeln?  Galatiebrevet gör klart att orden evangelium och nåd är synonyma.Varje annan väg till rättfärdighet eller helighet är perversion (Gal. 1:6-10).Skriften säger oss att syndens styrka är lagen. Mer lag leder alltså till mer synd, medan mer nåd leder till att syndens makt bryts. Den säger vidare att:

  •  den överflödande nåden får oss att regera i liv (Rom. 5:17)
  •  nåden bryter syndens herravälde i våra liv ( Rom 6:14) 

Guds nåd verkar inifrån och ut. Den transformerar hjärtat, vilket i sin tur leder till ett förändrat beteende. Synd kan inte stoppa nåden, men nåd stoppar synden.

Jesus första predikan beskrivs som att nådens ord utgick från hans mun (luk 4:22) men ändå orsakade budskapet en sådan vrede att de religiösa ledarna försökte döda Jesus. Vår köttsliga natur behagas av att bli tillsagda att vi kan uppnå Guds välsignelser genom att göra det rätta. Istället är det nåden som är radikal, eftersom den gör att vi alla står i tacksamhetsskuld till en annan - Jesus Kristus.

Nåd kommer inte genom sunt förnuft eller akademiska studier, utan genom uppenbarelse. Paulus skrev: Jag har inte fått det eller lärt mig det av någon människa. Jag har tagit emot det genom en uppenbarelse från Jesus Kristus (Gal. 1:12). Aposteln fortsatte: Jag är rädd för att liksom ormen med sin list bedrog Eva, så skall också era sinnen fördärvas och vändas bort från enkelheten i Kristus. (2 Kor. 11:2-3) . Han tillägger att det finns en falsk rättfärdighet, som ser ut som rättfärdighet, men som i verkligheten kommer från Satan, som förklär sig till en ljusets ängel.(vers 12-15). Starka ord!

Det har blivit populärt idag att kalla nåd en kraft att göra det goda, men det reducerar nåden till något mycket lägre än vad den verkligen är. Nådens evangelium är en objektiv verklighet att Gud tog alla synder ifrån Adam fram till vår tid och la dem på Jesus. Om vi tror det ger det oss kraft, men om vi förkastar vad Krisuts har gjort förändrar det inte hans fullbordade verk ett dugg. Jesu Kristi nåd består för alla tider som den absoluta och objektiva sanningen om Guds kärlek för mänskligheten.

Nåden är icke-diskiminerande. Allt som Gud har finns tillgängligt i samma mått till alla som tror. Jesu egna lärljungar trodde att de kunde få ett litet övertag gentemot andra och frågade; "Vad måste vi göra föra att utgöra Guds gärningar?" Jesus svarade "Tro på den som Gud har sänt".
Tanken om att det räcker att tro på Jesus Kristus väcker anstöt för många. Det verkar för enkelt.

Religion kräver att något ska vara svårt. När kristna ser andra som de anser vara mindre heliga än dem själva motta välsignelser från Gud blir de förvirrade. Kom ihåg att man mottar från Gud genom tron på vad Jesus har gjort. Det är på så sätt som de sista kommer att bli de första och vice versa.

Att vara under förbannelse i det nya testamentet handlar om att blanda Guds nåd med regler och ritualer eftersom det i slutändan leder till självförakt eller hyckleri när man vet att man inte kan leva upp till alla krav. Galatiebrevet använder ordet förbannelse flera gånger i just denna bemärkelse.
Undervisning att välsignelser kommer genom egna ansträngningar leder till en förbannelse av ouppfyllda förväntningar. Evangeliet innebär att vi är acepterade, välsignade, helade och älskade på grund av vad Jesus har gjort.

Religion är en grym plågomästare. Mose lag var tydlig med att om du felat på en punkt, så hade du också felat på alla. Man kan inte plocka ut sitt eget favoritbud, det är allt eller inget som gäller. För att uppnå rättfärdighet hade man varit tvungen att hålla varje bokstav och prick ( Matt. 5:18) Tack Gud för Jesus som satte punkt för detta genom att fullborda lagen varefter han ropade, "det är fullbordat".
Varje krav, hela den handskrift som var emot oss har naglats fast till korset.
Fråga dig själv;

- Uppmanar vi folk att ta itu med sina synder eller pekar vi på honom som redan har tagit itu med dem?
- Undervisar vi fok om steg till att bli rättfärdiga eller visar vi på att Jesus lever och lägger sin rättfärdighet i oss?
- Talar vi om att bryta förbannelser, eller pekar vi på Honom som redan brutit alla förbannelser?
- Varnar vi för en förestående dom över vår nation eller fokuserar vi på Honom som domen föll på?


Om du läser det här vill jag tacka för att du tog dig tid att läsa hela inlägget. Det betyder mycket för mig!
xoxo
Sophia