Sidor

måndag 17 augusti 2020

Solfläckar och torrhetsrynkor i ansiktet som jag vill bekämpa

I fredags besökte jag Jenny på skönhetssalongen Art Face på Vallhallavägen 145 för mina solfläckar i ansiktet. Fick en broschyr av henne där hon kryssade i produkter från ett för mig okänt norskt varumärke som heter Elixir cosmeceuticals. 

Hon rekommenderade mig att läsa om de produkter som hon kryssat i för mig. Hon sa det bästa är att ha ett långsiktigt tänk angående huden och nummer ett är att börja använda solskyddsfaktor varje dag året om, och använda solhatt och solglasögon om jag vistas i stark sol. 

På våren när solen börjar komma är jag jättenoga med med solskydd och om jag ska ut i solen de hetaste timmarna på dagen (mellan kl 11-15) i mer än en timme, så använder jag nästan alltid solhatt men i alla fall alltid solglasögon.

Jag har dock slarvat lite med solskyddsfaktor de senaste veckorna för att jag tycker att jag har börjat få lite färg. Jag har då tänkt att det inte är lika viktigt med solskyddsfaktor, men det är det tydligen.

Jag har solskadad hud främst på dekolletaget, ryggen och mina händer och underarmar. De senaste tre åren har det även kommit fram i ansiktet och det blir mer för varje år. 

Jenny sa att hon kunde ta bort de solfläckar som stör mig på i ansiktet med hjälp av en teknik som heter Cryo där man fryser bort dem. Jag ska fundera på saken. 

Här är produkterna som Jenny rekommenderade för att motverka pigmenteringsfläckarna och fina linjer (torrhetsrynkor) och få mer uppstramad fastare hud. 

Rengöring: 
Hydractil gentle cleanser, 200 ml
Rengöringsgelé, innehåller bland annat grönt te för att skydda huden mot fria radikaler.
Kan användas morgon och kväll.
#rengöring

Peeling:
Elixir pads 10% med AHA-syra, 60 st
Var noga med solskydd de dagar du peelar. Använd 3-6 kvällar i veckan.
#Peeling #stimulerande ingredienser som hjälper huden att arbeta på egen hand

Smooting cream 10% med AHA-syra, 50 ml
Använd gärna som nattkräm. Rekommenderar att använda solskydd när man använder AHA-produkter
#peeling #stimulerande ingredienser som hjälper huden att arbeta på egen hand
#fukt 

Dagkräm: 
Ultradefense PRO 30 spf, 60 ml
Dagkräm som förebygger och reparerar solskador. Är perfekt att kombinera med Ceactil everyday serum för ett starkare skydd mot fria radikaler.
#stimulerande ingredienser som hjälper huden att arbeta på egen hand# fukt
#solskydd UVA/UVB

Serum:
Ceactil everyday serum med C-vitamin, 30 ml 
Kan användas morgon och kväll, året runt. ( kan även användas under ögonen)
#stimulerande ingredienser som hjälper huden att arbeta på egen hand#fukt

Niactil 4% ( vitamin B3), 30 ml, 100 ml
Motverkar pigmentering, fina linjer och stora porer. Kan användas morgon och kväll
#stimulerande ingredienser som hjälper huden att arbeta på egen hand#fukt

Anti aging produkter:
Retinext daily anti-age gel med A-vitamin, 30 ml
Används på kväll, varannan kväll eller två kvällar i veckan. Använd solskyddsfaktor dagtid.
#stimulerande ingredienser som hjälper huden att arbeta på egen hand
#fukt 

Retinext eye coutour creme med retinol, 15 ml
Används varannan kväll eller 2 kvällar i veckan. Ta en paus om huden blir torr irriterad.
Använd Solskyddsfaktor dagtid.
#stimulerande ingredienser som hjälper huden att arbeta på egen hand
#fukt

Det blev totalt 8 produkter som hon rekommenderar mig att köpa. Jag har läst broschyren noga och det verkar vara bra produkter. Men dyra! Så det får i såfall bli ett succesivt byte, för jag har inte råd att köpa alla på en gång.  

I nuläget använder jag mest Forever produkter för min hudvårdrutin. Min favorithudvårdsserie  från Forever har tyvärr fasats ut och jag har inte riktigt hittat motsvarande bra produkter bland deras nya sortiment. 

Rengöring:
Infinite by Forever™ hydrating cleanser,118 ml
Använder morgon (oftast) och kväll. Innehåller varken parfym eller sulfater.
#ingår i Foreverers anti-ageingserie

Peeling: 
Smoothing exfoliator, 60 ml
Papain är ett enzym utvunnet ur papaya och bromelain ett enzym utvunnet ur ananas. De är hudvårdande och milda, kemiska exfoliatorer. Natriumlaktat, saltet av mjölksyra som finns naturligt i huden, har en hög vattenhållande kapacitet, så exfoliatorn är både fuktbindande samtidigt som den också exfolierar. Runda jojobapärlor och bambupulver i sin tur ger en varsam manuell exfoliering som verkar på ytan.

Använder möjligen 1 ggr per månad,  inte så regelbundet.

Serum:
Infinite by Forever™ firming serum, 30 ml
innehåller varken parfym eller silikoner och passar alla hudtyper.
Använder några ggr i veckan oftas på morgonen, lite oregelbunden användning. 
#ingår i Foreverers anti-ageingserie

Vitamin C Serum från Moonsun Organic, 50 ml
Använder oftast på kvällen, lite oregelbunden användning
Kan även användas runt ögonen

Dag/nattkräm: 
Sonya™ soothing gel moisturizer, 59 ml
#Återfuktande med bland annat aloe vera, vitamin C och populära anti-aging ingredienser som linolsyra, linolensyra och kollagen i hydralyserad form för att tränga in i huden där den behöver det som bäst.

Solskydd ansiktet:
Vishy Dry Touch Solcreme till ansikte SPF 30, 50 ml 

Solskydd kroppen: 
Forever Aloe Sunscreen, SPF 30, 118 ml
#Vattenfast, vårdande med aloe vera, vitamin E och C

Det enda som jag i nuläget behöver är solskydd till ansiktet då det precis tagit slut. Därför har jag precis klickat hem Ultradefense PRO 30 spf, 60 ml från Hudoteket, en av produkterna som Jenny rekommenderade mig från Elixir Cosmeceuticals. Det ska bli spännande att testa den när den kommer. 

Nästa produkt som jag skulle vilja pröva är serumet Niactil 4%( vitamin B3) 30 eller 100 ml,  som motverkar pigmentering, fina linjer och stora porer. Kan användas morgon och kväll.

Godnatt i stugan!

xoxo Sophia



Foto: Dags att sova