Sidor

onsdag 7 september 2011

Om jag vore chef.........

Filosoferar lite om hur jag skulle agera om jag en dag blev chef för en verksamhet som jag inte direkt hade erfarenhet av.
Jag skulle börja med att kalla min nya personal till enskilda möten för att stämma av:
  • vilka deras nuvarande arbetsuppgifter är- (nulägesanalys)
  • hur de arbetar
  • vilka rutiner som finns nedskrivna för deras arbetsuppgifter,
  • vad deras styrkor enligt dem själva är och deras svagheter.
  • fråga och intressera mig för vad för övrig kompentens som de har men inte utövar i sitt nuvarande yrke idag.
  • fråga om de skulle behöva kompetensutbildning inom sitt område och vilket deras främsta samarbetspartners är.
  • fråga vilka olika beröringspunkter med andra interna enheter inom verksamheten de har samt vilka externa.
  • fråga vad var och en tycker fungerar bra på arbetsplatsen och vad var och en tycker fungerade mindre bra, om de hade några förbättringsförslag inom något område och i så fall vad? Detta för att skaffa mig en grunduppfattning om arbetsplatsens arbetsklimat.


Därefter skulle jag göra en omvärldsanalys på andra liknande verksamheter för att skaffa mig inspiration. Utifrån de mål som eventuellt skulle var uppsatta av chefer över mig, skulle jag utifrån den bakgrundsinformation eller nulägesanalys jag fått fram från mina medarbetare fundera på utvecklingsmöjligheter och börja strukturera upp delmål för att kunna nå det uppsatta mål som jag var satt som chef att uppfylla.

Jag skulle vara närvarande på arbetsplatsen och tänka på att försöka "se" åtminstone en varje medarbetare lite extra varje dag. Jag skulle själv snabbt försöka identifiera vilken kompetensutbildning jag själv skulle vara i behov av för att bli en bättre chef. Och försöka ha stora öron och liten mun, åtminstone i början av min karriär.

Jag skulle ta reda på vilken form av statistik som finns på verksamhetens arbetsprestationer samt vilket/vilka statistikredskap som vi behöver för att kunna mäta våra delmål. Därefter skulle jag identifiera vilka eventuella nya ansvarsområden jag skulle kunna dela ut till mina medarbetare eller om det kanske helt enkelt behövdes att rekryteras nya resurser.

Jag skulle inte fråga i stor grupp vilka som var intresserade av den eller den "nya arbetsuppgiften", utan jag skulle göra en bedömning utifrån bakgrundsinformation och uppfattning jag fått av min personal fråga den /de som jag tyckte verkar mest lämpliga för uppgiften/uppgifterna.

Ja, jag kan fortsätta i det oändliga och måste få erkänna att det kändes superinspirerande att tänka i "chefsbanor". Att förändra en verksamhet så att den uppfyller de mål som man är satt att uppfylla och samtidigt komma ihåg att varje person du leder över är värdefull och hitta deras styrkor och begåvningar så att de kan få blomma ut och bidra till verksamheten på bästa sätt!