Sidor

lördag 1 maj 2021

Vilken microvågsugn ska jag köpa?

Vår vita microvågsugn Whirlpool MAX  har gått sönder. Jag och min man köpte den 2007, samma år som vi flyttade ihop och det var vårt första gemensamma köp till hemmet. 

Micron har fungerat utmärkt ända fram till för några dagar sedan. Två sekunder efter att jag ställt in tallriken och tryckt på startknappen började den låta som en traktor, det flammade till därinne och började lukta bränt. Jag tryckte på stoppknappen, tog ut maten som luktade lite konstigt och stängde luckan och satte på den igen. Samma sak upprepade sig. Jätteläskigt! 

När min man undersökte den en stund senare såg vi att det inifrån bränts ett hål på vänster  precis där "microvågen" stutsar mot nästa vägg. Så den är trasig och kan inte användas mer.

Ni som känner mig vet hur noga jag är med alla mina prylar, att designen ibland kan tendera att vara viktigare än funktionerna, då jag vill att det ska se fint ut och kännas bra med den övriga omgivningen och karaktären i rummet och inte störa färgskalan utan harmonisera med resten av sakerna. Det är väldigt viktigt för mig. 

Det första jag tänkte var att jag vill ha en likadan, men insåg ganska snabbt att en likadan inte längre finns att köpa på marknaden mer än som begagnad och det vill jag inte ha.

Whirlpool tillverkar MAX microvågsugnar fortfarande, utseendet har förändrats något. Men sedan start har  Whirlpool MAX stuckit  ut på marknaden med sin slimmade form och rundade kanter, vilket gör att den tar mindre plats än andra fristående microvågsugnar. 

Den senaste versionen som finns att köpa heter MAX 49, men finns endast i färgen svart i Sverige. I Italien finns den i vitt och flera andra färger. 

Det finns en variant i vitt i Sverige som verkar ha funnits i minst 5 år som heter MAX 34, men den saknar de senaste funktionerna som grill/crisp och ångkokning. Dessutom så har just den modellen fått kritik för dåliga touchknappar. 

Jag ägnade hela fredagskvällen och hela dagen idag till att titta på olika modeller och färger och blev bar mer och mer förvirrad allteftersom timmarna gick. Vad vill jag ha egentligen? 

Tillslut ringde jag min ett nödsamtal till min syster och berättade att vår micro gått sönder och att jag fått kramp i beslutsprocessen. Jag sa att jag blivit sådär "stel" och då vet hon precis vad jag menar.
Det brukar nämligen hända oss ibland när vi umgås. Vi får gemensam beslutsångest, samtidigt som vi är hungriga. Just denna kombination "förstenar" oss, så att vi till slut varken vill röra på oss, kan prata eller tänka logiskt. Det har hänt flera gånger och det är verkligen superjobbigt att slita sig loss ur denna förstening. Ofta blir vi först arga på varandra, sedan ledsna och fullständigt matta. 

Sis frågade därför direkt om jag ätit och jag svarade att det hade jag. Det hade hon också. 

Jag förklarade snabbt hur jag tänkte angående vad jag vill ha och så förklarade jag att min man tyckte att vi borde förändra oss lite och inte ta exakt samma som tidigare.

På ett kick så föreslog hon den svarta senaste MAX 49 och det kändes helt rätt.
 För väljer vi MAX 49 får vi en micro:

  •  som passar i storlek i vårt kök 
  • har igenkänningsfaktorer, då det är en MAX
  • med en annan färg än vår tidigare micro - svart och inte vit
  • som har fler funktioner än vår tidigare micro
Tack så jättemycket kära syster yster för att du hjälpte mig ur min beslutsångest. 
Nu är vår nya microvågsugn beställd och betald och jag kan slappna av. 

Foto: Whirlpool MAX 49 MB