Sidor

lördag 15 mars 2014

Varför är jag så trött?

Vårdcentralens doktor ringde idag. Hon hade redan fått provsvar från gårdagens provtagning och allt såg fint ut. Kalcium- och magnesiumvärdena låg båda i det övre spannet mellan lägsta och högsta nivåer för vad som räknas som normalt. Sockernivån var normal, njur- och leverfunktionen normal, kolesterolet var bra, ingen järnbrist och köldkörtel nivån låg på 1,66 (spannet ligger mellan 0,1-4,0).



Betyder det att jag är ganska frisk då?




Hon  tycker inte att det var nödvändigt att jag tar några kosttillskott. Jag svarade att jag ska överväga vad hon säger. Läkare i allmänhet är väldigt skeptiska mot kosttillskott och menar att företag som säljer detta mest vill tjäna pengar. Jag tror inte man ska proppa i sig hur mycket som helst. Dock är det ett faktum är att min mage funkar bättre sedan jag började med magnesium och stelheten och kramperna i benen nattetid  har minskat.

Rådet jag fick av doktorn på vårdcentralen på frågan om varför jag är så trött, var att jag borde röra mer på mig. Ja, jag måste ta det på allvar nu! Jag måste börja röra mer på mig. Jag kan.... om...jag vill...(men jag är i grunden lat)....så jag måste hitta motivation... och komma över tröskeln så att jag får känna de positiva effekterna av att röra på mig mer regelbundet.


Jag ringde till Mama mia kliniken senare under dagen, eftersom doktorn ringt mig igår och  lämnat meddelande att han ville att jag skulle ta om sköldkörtelprovet. Doktorn själv var inte där så jag jag frågade i receptionen vilket värde jag fått på provtagningen och sköterskan svarade 4,16. Det är ju över gränsen för vad som är normalt. Låter väldans konstigt att det kan diffa på så mycket 1,66 den 13 mars hos vårdcentralen och 4,16 hos Mama mia den 28 februari. Mystiskt? Sköterskan märkte att jag blev orolig så hon rådde mig att ringa doktorn på onsdag när han är där för att diskutera saken.....