Sidor

fredag 16 januari 2015

Jodmättnadstest

ES-TECK analysen som jag gjorde förra veckan visade att jag hade  magnesiumbrist, jodbrist och kaliumbrist samt för lågt ph-värde (försurad). För att få bukt med obalansen måste jag äta mer grönsaker och frukt och dricka mer vatten.

Tillskott som jag ska äta varje dag:

2 tabletter x 500 gram magnesiumoxid om dagen
1 matsked spirulina i vatten, juice eller smoothie
1/2 matsked vetegräs i vatten, juice eller smoothie
Lugos Lösning  (kaliumjodid) som ska doseras enligt rekommendation (se nedan)


Jodmättnadstest med Lugos lösning (kaliumjodid)
För att veta om kroppen är mättad på jod/kaliumjodid kan man göra ett jodmättnadstest.

Låt en droppe lugos lösning smetas ut på underarmen (storleken motsvarande en femkronas storlek)
Målet är att fläcken fortfarande kan anas efter 12 timmar. Ifall den gör det har kroppen god tillgång på jod.
Antal timmar tills fläcken försvinner                             Droppar per dag

0-2                                                                                   7-8
2-5                                                                                   5-6
5-8                                                                                   3-4
8-12                                                                                 1-2

Jag gjorde testet igår kl 20:00 och kl 08:00 i morse satt fläcken kvar och fortfarande nu när det gått mer än ett dygn, så kan man ana fläcken på armen. Det skulle enligt detta test betyda att jag inte har jodbrist.

Jag ska maila till Pia på kliniken Kropp i obalans, där jag utförde testet och fråga om hon fortfarande rekommenderar att jag tar jod. På flaskan står det att man ska ta 2 droppar  i ett glas vatten om dagen eller enligt rekommendation. Skulle tro att hon kommer att rekommendera 1-2 droppar iallafall, det är vad som rekommenderas på flaskan.







Foton: Bilden till vänster nedan visar precis när jag droppat på kaliumjodidlösningen kl 20:00 igår kväll och bilden till höger är kl 20:30 ikväll, alltså ett dygn senare. Fortfarande kan man ana fläcken.