Sidor

onsdag 7 januari 2015

Dagens ES-Teck scanning avklarad!

Idag gjorde jag en intressant kroppsscanning på Kropp i obalans AB i Tyresö som tog ca två minuter att göra och sedan över en timme att förklara. Jag ställde många frågor och den blivande hälsopedagogen Pia som utfört scanningen på mig berättar rätt mycket av sina egna erfarenheter. Tiden drar iväg. Scanningen visade att jag har underfunktion av sköldkörtel pga jodbrist, magnesiumbrist och kaliumbrist samt är försurad och därför inflammerad i vissa områden i tarmarna. Enzymerna som ska ta hand om och fördela näringsämnena från födan saknas. Därför har jag svårt att ta upp näringsämnena, så det jag äter går rakt igenom, (om det nu är sant?).

Jag rekommenderas att äta tillskott av magnesium, den magnesium som Pia säljer i sin webbshop, superfruits vetegräs och spirulina för min försurade mage samt jod droppar. Om tre månader ska jag på återbesök, om jag vill följa upp hur det har gått.

Det var i höstas blev jag tipsad av min chef att göra en kroppsscanning för att upptäcka eller snarare bekräfta att det tyvärr råder en obalans i min kropp som jag har flera symtom av. Men inte förrän precis före jul bokade jag tid.

Jag är nästan jämt trött, kan sova hur mycket som helst, är ofta frusen och lägger på mig vikt trots att jag inte äter så himla mycket. Är svullen i ansiktet på morgonen och benen på kvällen. Kroppen känns stel och otymplig, magen krånglar, det varierar mellan trög och lös mage, mycket gaser, svullenkänsla i magen och måste springa på toaletten och kissa ofta. 

Jag har själv varit inne på att jag har magnesiumbrist för när jag en tid tog magnesium, så försvann kramper i benen på nätterna, men har sedan jag var på en hälsoundersökning på vårdcentralen som visade att mina magnesiumvärden är "normala".
Vidare blev provet på min köldkörteln våren 2014 lite förhöjd första gången, vilket kan tyda på underfunktion och därför togs ytterligare två prover, som var normala. Då avstannade min och min mans göra-bebis-försök. Jag orkar liksom inte tänka på sånt när jag inte mår bra i kroppen. Eftersom jag känner som om kroppen går på sparlåga, har jag misstänkt att min ämnesomsättning inte är vad den förut var, något som ju är förknippat med sköldkörtelns funktion. Det plus att jag är 40 + ökar inte direkt min fortplantningsförmåga. Trist va?
Men att jag hade jodbrist och kaliumbrist känns nytt för mig. Inget som jag tänkt på innan, liksom.

Scanningen visade att mitt hjärta, muskler, nervsystem samt syreupptagning är mina styrkor. Tack för styrkor!! Trots min trånga näsa.

- Om man inte använder näsan som den ska så kan den bli tätare. Den är gratis och den har du fått för att du ska använda den, berättar Pia.
- Du ska göra tolv in- och utandningar på morgonen via näsan och tolv in- och utandningar via näsan när du går och lägger dig, fortsätter hon.
Tack för min gratisnäsa:)
Godnatt!