Sidor

måndag 7 september 2015

Accra- måndag

Hotellet ligger långt borta från citykärnan. Vi åker taxi till olika platser. Vi besöker först ett modernt affärscentrum, sedan ett internetcafé, äter lunch på ett Paloma hotell som Moses känner till sedan tidgare och där han även tidigare käkat. Sedan åker vi taxi för att växla pengar, fastnar i bilkö och mellan bilarna svärmade försäljare med saker på huvudet. Du kan handla allt från toapapper till kakor och choklad och nötter medan du sitter fast i bilkön.


Foto: En afrikansk kvinna som säljer nötter till
förbipasserande trafik i trafikstockning.




Foto: Där det vita staketet slutar ligger ett välkänt internetkafé
som den stora skylten visar. Byggnaden renoveras så istället ligger
internetcaféet i en barack. Jag som trodde det skulle vara ett riktigt
café där också, men icke. Tror inte att caféer existerar här. 





Foto: Lunch på uterserveringingen på Paloma hotell.



På Paloma hotell beställer jag en pizza med ost, tomat och lök. Inga konstigheter? In kommer den mest märkliga pizza jag sett. Lika blek som jag med enbart ost på och sedan bredvid på en talrik små skivade körsbärstomater och rå rödlök. Hon som serverar mig tittar lika förvånad som jag på pizzan och undrade om de förstått mig rätt. Vad säger man då? God var den iallafall. Osten var liksom salt.




Foto: Intressant skylt på en mur som vi passerar när vi åker hem. 
Do not urinating along the wall!





Foto: Huvudvärk efter dagens strapatser. Imorgon ska vi vila på hotellet.