Sidor

onsdag 24 maj 2017

Usch, idag kom min polisnäsa fram...

Med polisnäsa menar jag ett beteende jag lätt faller in i när jag upplever att något inte är vad det ger sken av att vara. Nu gäller det videobutiken där jag bor.

Förut kom det nya filmer varje vecka, det fanns en topplista som ändrades över tid och när man hyrde filmer så stod det på kvittot vilka filmer man hyrt och hur länge man fick hyra dem.

Den senaste tiden eller kanske året har det dröjt längre och längre mellan att nya filmer kommer in. Topplistan byts inte ut nämnvärt och när man hyr filmer så står det att man köpt specerier för 100 kronor och inget mer. Plastpåsarna där det förut stod Filmkedjan har bytts ut mot vita kassar utan logga.

Jag var där idag för att kolla om några nya filmer kommit in, men blev besviken, igen. Jag frågar killen i butiken vad som egentligen är "topplista" då ingen förändring skett på väldigt länge. Det är samma filmer vecka efter vecka, säger jag. Förut fanns det en topplista som bestod sv. en etta, tvåa, trea osv och den förändrades kontinuerligt. Nu är allt topplistan, får jag till svar.

- Eh, jaså säger jag och höjer på ögonbrynen. Hur ofta tar ni in nya filmer egentligen?
- Varje vecka.
- Det ser inte ut så, kontrar jag.

Killen svarar att de har lite problem med att få in nya filmer just nu.

- Tillhör ni verkligen filmkedjan fortfarande, frågar jag? För den senaste tiden så har jag endast fått kvitto på att jag köpt specerier för 100 kr och det framgår inte på kvittot vilka filmer jag hyrt.
Han låtsas som han inte förstår vad jag säger så jag upprepar vad jag just sagt.

- Vi slarvar ibland, mumlar han.
- Ibland? Nej, senaste tiden har det varit så varje gång, säger jag. Han skruvar på sig och ler och en annan kund går förbi som säger:
- Inget nytt nu heller..?!
- Precis, inget nytt...fyller jag i och börjar röra mig mot dörren.
- Nej tyvärr. Vi ses, svarar killen i butiken och ser lättad ut att jag är på väg att lämna affären.

- Ja säger jag, kliver ut genom dörren och bestämmer mig för att det är sista gången jag går hit.

Efteråt skäms jag över min attityd och mitt beteende. Men killen kunde inte ge ett enda rakt besked och det gillar jag inte. Stackars kille som råkade ut för mig, tänker jag. Ibland är det bra att vara spontan, men i detta fall så gagnade det varken honom eller mig att jag var så där ärlig och rättfram. Det blev pinsamt bara.

Allt jag egentligen behövt göra var att aldrig mer gå dit, men frustrationen över att inte få mitt stora filmbehov tillgodosett därifrån mer, visade sitt rätta ansikte och polisnäsan dök fram.