Sidor

söndag 19 november 2017

Ugnstekta grönsaker och gräddfilssås

I fredags blev jag inspirerad av fredagslunchen som jag käkade tillsammans med en kollega på Fazer i Nacka. Det var bland annat stekta grönsaker och en chilisås som jag blev extra inspirerad av att pröva göra själv. Det blev supergott och därför vill jag rekomendera det till dig

Så här gjorde jag:
Satte ugnen på 225 grader
Tog en plåt med höga kanter som jag satte bakplåtspapper i och så smorde jag papperet  med rapsolja. (Kan nog ta lite mindre olja nästa gång).

Sedan skalade, sköljde och hackade jag grönsakerna i bitar:

1 rödlök
1 gul paprika
1 röd paprika
1 fäsk broccolibukett
1 färsk blomkålsbukett
1 aubergin
1 zuccini

Jag ringlade olivolja över grönsakerna och strödde salt, citronpeppar samt lite vitlökskrydda ovanpå allt och blandade omkring. Sedan in i ugnen i 15- 25 minuter ungefär, beroende hur rostat man vill ha det.

Till det gjorde jag en gräddfilssås, där jag rev ner citronskal och pressad citronsaft över.
Jag blandade ner blomsterhonung, gurkmeja, chiliflarn, citronpeppar,salt och lite vitlökskrydda.

Vi åt lite ris till och gårdagens smördegstwistar bakade med färskost och parmensanost och vitlökskrydda och salt.
Det blev mumsigt, inte med en sån hetta som såsen hade på Fazer, men det blev gott ändå!


Volià! Prova du också.

Foto: Ugnstekta grönsaker



Foto: Gräddfilssås med chiliflarn, citronskal och gurkmeja