Sidor

måndag 13 augusti 2018

Tv:n gick sönder när det åskade

Ett regnoväder är väl något de flesta av oss längtat efter när det varit så varmt och kvavt större delen av sommaren. Åskvädret som kom natten  till söndagen den 29 juli  gjorde en storslagen entré med blixtrar och  dunder som värsta fyrverkeriet. Åskan var så påtagligt nära! Ett kort ögonblick tänkte jag att jag borde dra ur strömsladden till tv:n, men slog bort tanken i nästa sekund.
 Det var ett misstag, för blixten slog på något vis ner i vår tv som dog.

Det är Moses min man som upptäcker  att tv:n är trasig. Jag börjar direkt goggla på nya tv-apparater och letar efter en vit samling tv som liknar den som precis gått sönder.

En enda tv fanns tillgänglig med vit ram heter Samsung The Frame. Den har vunnit pris för bästa innovativa tv 2017/2018 på grund av att den ser ut som en tavla- med valfritt motiv- när tvn inte är på. Häftigt! Moses och jag kommer överens om att jag ska beställa en 43 tums The frame på nätet, men jag insisterar på att åka och titta på den på Elgiganten, bara för att se hur den ser ut i verkligheten.

Väl på Elgiganten finns endast 55 eller 65 tums på plats och i lager och istället blir jag motvilligt övertalad att köpa en annan samsung tv, som är "lite mer tv för pengarna" som försäljaren uttrycker sig. Det är en 55 tums tv och i havet av alla tv som står uppradade så förlorar jag begreppet om hur stor tvn faktiskt är och bestämmer mig för att köpa den. Tyvärr Finns  inte heller den på lager, men Elgiganten lovar att leverera den till oss om två dagar.

Fredagen den 3 augusti levereras den nya tvn till porten och Moses får bära upp den utan min hjälp, då jag min axel och arm inte får belastas.Vi kämpar med att montera och få tv att starta,långt in på kvällen, ända till klockan 20:30,  då vi bestämmer att fortsätta nästa dag istället. 
På lördagen ringer jag Samsungs support och lyckas få igång den. Felet var endast att vi inte satt i strömsladden från tv-skärmen till den medföljande sladddosan "one connect" (som samlar alla sladdar på ett ställe), ordentligt.

Moses och jag bråkar för jag tycker att tvn är för stor och han tycker att den är jättebra. Jag tycker tvn slukar hela rummet. Jag vill inte ha den! Jag vill inte ha en tv som är så stor att man inte ser något annat i rummet än den.

Till slut försonas vi och kommer överens om att lämna tillbaka den innan det gått 30 dagar och istället satsa på en 49 tums Samsung smart tv "The frame" med vit ram som släpps den 20 september. Dessvärre Kommer vi bli utan tv i ca tre veckor. Det är en kompromiss för båda två.

Dagarna går och för varje dag vänjer jag mig allt mer med tvn, tror till och med att jag kommer att sakna den lite. För visst är det en fin tv, men den passar inte riktigt rummet, eller vad tycker ni?

Foto: Dagen då vi packade upp tv:n


Foto: För stor tyckte jag direkt när vi packat upp den. 



Foto: Nya tvn är stor, men man vänjer sig rätt snabbt.