Sidor

måndag 13 juli 2015

Baka fullkornsbröd

Hittade ett trevligt recept på ett saftigt och nyttigt bröd och bestämde mig att pröva att baka. Så jag gick och köpte en brödform på Åhlens idag och alla ingredienserna som jag inte hade hemma och snart har brödet bakat färdigt i ugnen. Klockan är närmare 23:30, men vad gör det? För säkerhets skull så kopierar jag receptet så att det inte försvinner:


2 dl havregryn
5 dl dinkelmjöl
1 dl linfrön (hela eller krossade)
1 dl solroskärnor (naturella)
2 tsk bikarbonat
en nypa salt 
3 msk honung 
1 rivet äpple
4 dl lättyoghurt (jag tog mild naturell lättyoghurt)
Pumpafrön (till garnering)


Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla torra ingredienser och riv sedan ner äpplet och häll i honungen/kokosoljan och yoghurten. Blanda till en smet och kleta ner i en bakplåtsklädd brödform. Garnera med pumpafrön eller något annat om du vill och grädda sedan i varmluftsugn i 45 minuter!  (Jag har ingen varmluftsugn, sänkte temperaturen till 175 grader efter ett tag. Det funkade bra!)



Foto: Mm, gott och nyttigt! Så här ser brödet ut!